Tuesday, December 28, 2010

Andainya Aku Pergi Dulu....

Terasa berdenyut-denyut kepala...Tak tahu kenapa, sejak akhir-akhir ni, rasa tk berapa sedap badan..Mood untuk kerja agak menurun.Selera pun tk brapa..entahlah..bila bgtau husband..dia akan ckp.."ke dh nk mati??"..huhuu..kalau org lain dgr, cm kasar..tp bg aku..tidak

Dalam konteks perbualan harian kami suami isteri...kami biasa dan slalu sngt sebut pasal kematian.Bukan apa..saling mengingatkan.Awal-awal dulu, aku marah jugak if husband asyik sebut..dia rasa cm nk mati...pastu...lama-lama..kami dh kalis..bagi aku, kenapa perlu fobia dengan istilah MATI??Sedangkan kita semua pasti mati..Aku akan mati, husband, my parents..my siblings...and semua orang...kerana mati itu telah dijanjikan, cuma kita tidak tahu bila ajal akan menjemput kita.

Even, bila bercakap dengan my daughter, Asma' pun...kami akan terangkan tentang kematian.Cuma, Asma' masih lg takut..ulasan dier.."Asma' takut dok dalam kubur..gelap..nanti susah nak tepon.." Aku bgtau..."Dlm kubur tue, kalau Asma' jd gud girl..Allah jadikan kubur Asma' cerah..terang..tp, if Asma' nakal..nanti kubur Asma' gelap..."kebetulan time tue baru melintasi I-CITY..spontan dier tanya..Umii, nanti kubur jd cerah cm I-CITY ekkk??Lampu mcm2 tu ker???hehehhe...anak umi..

Bila my husband tanya.."Tie, awak ready tk nk mati??Aku ckp..ermmm..rasa takut la..amalan tk cukup lg..dosa plak bnyk...dr satu sisi lain..hubby ckp..patutnyer kiter rasa seronok bila nk mati..coz itu bermakna kita akan menemui kekasih kita..Allah dan Rasul..lagipun, bukankah kematian itu satu kerehatan bg org beriman??Dlm kubur, dh tk perlu fikirkan soal kerja, hatta ibadah pun..coz semer tu sepatutnya dh kita laksanakan sebaiknya semasa hayat kita..

Huhuuu...andai aku mampu jd mukmin yang terbaik..alangkah bertuahnya..tp, mslhnya...aku ni manusia yg lemah.kerapkali tewas dengan hawa nafsu dan lemah iman..ibadat pun kekadang level yg sama jer...teruknyer diri ini.Heheh..rasa cm tk wajar plak share kt sini..tp ini sebetulnya utk muhasabah diri..

Andai ditakdirkan Allah nk jemput aku, ataupun husband..moga-moga biarlah kematian kami dlm husnul khatimah..Aku takut Ya Allah..Kami tidak layak utk syurgaMu..namun kami benar-benar mengharapkan rahmat dan kasih sayangMu..redhailah hidup dan mati kami...

1 comment:

Ummi said...

salam.. bila nak sambung menulis ni.. rindukan penulisan ukhti.. :)