Thursday, August 18, 2011

JEJAK KASIH


Alhamdulillah, berkat Ramadhan..akhirnya aku berjaya menjejaki seorang kakak angkat masa kt sekolah menengah dulu.Terlalu lama terpisah, rasanya dlm 6-7 tahun kot.Telefon lama hilang, mmg langsung tk boleh berhubung.

Pelbagai inisiatif aku lakukan utk jejaki akak ni.Cari dlm FB,web..tk jumpa..Aku ingat nama adik beradik dier unik sket,kalau pompuan akan start dgn Munaawarah & laki start ngan Mukarramah..try taip dlm FB ..pun tkdek..last2, ada terjumpa dlm satu blog sorang cikgu ni.Dia siap mention nama penuh lagi, Munaawarah Rahmawati Mahmoud, ngaja kt Sk Sungai Dua , Bentong..Naluri kuat mengatakan..inilah orangnya yang aku cari selama ni.Aku tinggalkan comment dan pesanan kt shout box..mudahan dia baca.

Nk dijadikan rezeki, mlm td aku chat ngan sorang lg senior masa kt Naim dulu.Kak Ani namanya..daripada akak ni lah, aku mintak no.phone kak Muna.Ptng td, sajer2 usik dia.Tepon & menyamar as student..wahhh..blh thn garangnyer cikgu Muna ni..hihiii..Bukan main seronok kmi berborak..melepaskan kerinduan..aku benar2 merinduinya..Kami rapat masa kt Naim dulu..& aku pernah ke rumahnya.

Rupanya dia pun ada FB gk..cuma guna nama lain..patutla slama ni susah sngt utk aku jejaki..tp, tkperlah...'ala kulli hal, aku bersyukur sngt2 dipertemukan kembali dgnnya.Tengok foto terkini akak tu, cm tk dek yg berubah..masih manis dan comel seperti dulu..meskipun dah beranak 3..ibu2 zmn skrng kot..maintain je..pandai jg badan..coz kbnyknnya berkerjaya..kenala jg penampilan.

Tak tahu kenapa, sejak akhir-akhir ni..aku merindui semer kwn2 dan kenalan2 lama..nk cari diorang..rindu nk tahu perkembangan mereka dan rindu menatap wajah mereka..confius lak ngan ayat sendiri..mcm ayt org nk pegi jauh je..heheh..seram plak bulu roma ni..Tkperlah, bukanke Islam sndri ajar kita utk berkasih syng..Org mukmin kn bersaudara..Allah juga suruh kita berpegang teguh dgn tali Allah & jgn berpecah belah.Dlm satu hadith lain, Nabi menyebutkan..siapa yg nk dipnjngkan umur & dimurahkan rezeki, hendaklah dia menghubungkan kasih sayang& silaturrahim..so, tk dek yg weird nya kot dgn apa yg aku lakukan skrng ni kn?Sekadar mengikuti apa yg Islam ajarkan..

Masa kt sekolah dulu, aku lbh rapat dgn senior2..mungkin sbb anak bongsu kot.Aku agak manja dan sukakan org2 dewasa yg mcm kakak2..diorang lbh matang dan bersifat pelindung.Ngan yg sebaya,mmg aku kwn gk..tp aku suka mengadu kt akak2..selain k.Muna, ada 2 lg kakak yg aku rapat..masa form 2, ada sorang kakak angkat..namanya K.Min dari Machang..& masa form 3,dgn k.zie..lost cntct dgn keduanya skali..ingat nk cari jugak ni..aku merindui mereka semua..huhuuu

Lastly, saja..nk kasik ayat meraih simpati sket..."Kalau org tk sayang aku pun, tk mengapa..Insya Allah, aku menyayangi shbt2 & kenalan2 yg jauh dan yg dkt kerana Allah.

No comments: