Friday, August 19, 2011

NIAT BAIK YG MUNGKIN DISALAHERTIKAN..


Terasa ingin berubah angin.Selama ni, aku terlalu asyik dgn FB sehingga meminggirkan blog ni. Mulai hari ni, Insya Allah..aku ingat nk utamakan blog pula..nk mencoret sepuas-puasnya..

Kalau ikutkan, aku lbh selesa dgn FB.Lbh friendly & seronok bila kwn2 comment post kita.Blh berinteraksi secara maya.Compare ngan menulis kt blog ni, bg aku ia skdar satu catatan diari..bermonolog.Tmbh-tmbh, blog ni aku tk war-warkan pun pd kwn2..tkdek followers pun.Semenjak belajar ni, terus-terang aku ckp, aku betul2 rasa kesunyian dan keseorangan.Hidup sorang2 je.Jadi FB je la ruang utk aku bersosial.

Dlm FB, aku mmg sngt aktif update post.Kekadang dlm 7 post sehari..heheh..mungkin ada yg naik menyampah kot.Terpulanglah..biasanya ku suka selitkn nasihat2 sama ada secara langsung atau tersirat. Bukan bermaksud aku ni baik sngt, cuma aku guna ksmptn ni utk tujuan dakwah dan plng penting utk muhasabah diri sndiri.Aku sdara, aku pun bnyk kekurangan, dan ahli keluargaku pun bnyk kelemahan.Jadi, aku postkan nsht 2 ni sbagai peringatan bersama.Selain kata2 nsht, benda yg plng aku suka postkan adalah berkenaan puteri kesayanganku Wan Asmaa.Terasa setiap detik membesarkannya bgtu berharga dan aku sngt2 teruja utk merakamkan setiap perkembangannya..keletahnya, kebijaksanaannya dan kepetahannya.Mungkin suatu hari nanti, ia menjadi satu catatan berharga buatku.

Namun, sbgai manusia biasa..mungkin ada kalanya aku juga tidak lari dari salah & silap.Mungkin juga nsht2 yg aku selitkan membuatkan ada kwn2 yg terasa..Sebetulnya, aku tdk pernah buat teguran secara spesifik..namun mungkin ada yg terasa..terutamanya bila aku sentuh bab2 aurat &tabarruj...Maafkan aku..Setakat ni, tk pernah la plak kwn2 FB bgtau mereka terasa hati ke tidak..cuma aku risau kalau diorang berkecil hati.

Niat aku baik, aku nk sampaikan dakwah dan teguran. Demi Allah, aku langsung tidak ada niat nk menyindir sesiapa. Kadang2 bnyk benda yg tk betul yg berlaku dlm msyrkt kita.Aku tk ada kekuatan utk tegur & turun padang.Medan yg aku ada cuma FB..jd aku gunakan peluang ni sebaiknya.Kekadang, terasa susahnya kita nk sampaikan dakwah.Bila ditegur direct, org tk akan terima.Silap2 hari bulan, kita dihentamnya semula.Bila buat secara umum..org buat tk tahu...urgghhh..susah betul.

Smlm, suami aku tegur..katanya, berhati2 dlm update post kt FB.Takut nanti disalahtafsirkan org w.pun niat kita baik.Jujur aku katakan..awalnya aku mmg rasa terkilan dan sedih.Kerana hanya Aku dan Allah yg tahu..betapa aku ikhlas utk berdakwah.Nasihat demi nsht yg aku berikan adalah utk kebaikan dan manfaat bersama.Dgn harapan , mudah-mudahan org akan terkesan dan tergerak utk melakukan kebaikan bila membaca post aku..Alhamdulillah, ada yg bnyk memberikan respon positif terhadap dakwahku..Mungkin sdkt sebanyak ianya meresap di hati mereka.Syukur Ya Allah.Cuma, suami kata..tdk semua org mengetahui & memahami niat kita.Ia boleh diberi tafsiran pelbagai..mungkin ada yg melihat sbg nasihat, teguran,sindiran,cabaran atau riya'..

Apapun , terima ksh kpd suami yg memberikan teguran. Apa yg blh aku katakan, semoga Allah sentiasa meredhai amal dan keja buat aku...

No comments: