Tuesday, December 18, 2007



AYAT SERIBU DINAR ( SURAH AT-THAALAQ :AYAT 2&3 )

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً

وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ

قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً

______________________________________________________________

Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.

Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.

Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya.

Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

_______________________________________________________________

Sebagai hamba dan penganut Islam, kita mesti yakin dan percaya..setiap yang berlaku adalah ketentuan Allah. Yang pastinya tersirat seribu satu hikmat dan pengajaran yang tidak mampu diungkap dengan akal fikiran kita sebagai hamba.

Keupayaan akal terlalu dangkal dan cetek untuk mengkaji dan mencari nilai sebenar atau hikmah di sebalik sesuatu peristiwa.

Bila dikurniakan kejayaan dan kenikmatan, kita lantas mengaku segalanya atas usaha dan penat lelah kita.Segalanya tercapai kerana kebijaksanaan dan pengorbanan serta kerja keras kita. Namun, bila ditimpa musibah atau kecelakaan, pantas kita menyalahkan takdir.Menganggap tuhan tidak berlaku adil terhadap kita selaku hamba-Nya.Duhai jiwa..mengapa tegar meletakkan kesilapan pada taqdir tuhan?Mengapa menyalahkan takdir andai diri terleka dari mengingati-Nya?

Jiwa kita cepat resah..kerap gelisah dan sering tidak tenang.Sentiasa menganggap ujian sebagai musibah dan kegagalan sebagai kecelakaan..Sering putus harapan terhadap pemberian Allah.Hakikatnya,Allah menguji kita bukan kerana membenci.Ujian Allah datang bersama kasih sayang-Nya.Tidak Allah turunkan ujian melainkan ia mampu ditanggung oleh hambanya.Allah Maha Pengasih Lagi Penyayang.Allah menduga kita untuk memuliakan diri kita..bukan untuk menghina kita.Allah menguji kita untuk mengangkat darjat kita sebagai hamba-Nya.

Ingatlah,setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Kita merancang dan Allah jua merancang.Namun, perancangan Allah pasti lebih baik dari perancangan kita.Terkadang kita menyangka sesuatu itu yang terbaik untuk kita namun Allah menetapkan bahawa apa yang buruk di mata kita pada hakikatnya adalah yang terbaik untuk kita.

Yang pasti, setiap kesulitan dan kesempitan pasti ada jalan keluarnya.Kekusutan hanya boleh dileraikan dengan memasakkan sepenuh keyakinan dan menyerahkan jiwa pada-Nya.DIA yang mendatangkan ujian, dan pasti jalan penyelesaian akan hadir jika kita kembali kepada-Nya.




1 comment:

Problemfixer said...

Penulisan yang mantap dan berisi..Sedap dibaca dan diamalkan..

Akhukum Fiddin..