Saturday, December 15, 2007

NIKMAT vs NIQMAH


Syukur alhamdulillah..terlalu banyak rezeki kurniaan-Mu terhadap hamba-Mu ini Ya Allah.Ku tahu, walau kering air lautan di bumi ini, masih tak tertulis lagi banyaknya nikmat yang Engkau anugerahkan... Alhamdulillah, laluan hidup yang aku tempuh juga tidak sesukar mereka yang agak tidak bernasib baik dariku. Setakat ini, segalanya berjalan lancar dan acapkali kemenangan berpihak padaku..Bermula dari alam persekolahan, pengajian kampus, alam rumahtangga,kerjaya, keluarga dan segala-galanya telah Engkau permudahkan untukku Ya Allah. Terkadang aku terfikir sejenak, adakah ini kenikmatan atau kemurkaan-Mu Ya Allah?? Andai ini anugerah dari-Mu, terasa diri ini begitu bertuah dan amat kerdil di sisi-Mu.Terima kasih kerana mempermudahkan segalanya untukku.Ku tahu, kasih sayang-Mu tidak pernah surut untuk hamba-Mu kerana Engkau Maha Pengasih lagi Penyayang.Semoga rezeki kurniaan-Mu akan lebih mendekatkan aku pada-Mu Ya Rabb. Moga dapat kujadikannya sebagai satu cabaran untuk aku lebih hampir dan mencintai-Mu. Namun, sesekali terdetik juga di hati ini, adakah segala kurniaan-Mu ini merupakan satu niqmah (bala) buatku?Satu musibah yang makin melalaikan aku dari mengingati-Mu?Ku takut ya Allah..Kumohon moga ia bukanlah satu istidraj sebagaimana yang Engkau berikan kepada golongan kufur dan engkar pada-Mu.Kusedar Ya Allah, hati ini makin jauh dari-Mu.Jiwa ini penuh kemaksiatan, nikmat tubuh badan yang sihat jarang aku pergunakan untuk memuliakan-Mu.Lidah ini tidak sebasah dulu dalam mengalunkan kalimah suci-Mu.. Ampunkan aku Ya Allah..lindungilah aku dan keluargaku.Pasakkan jiwa kami dalam mengingati-Mu.Campakkan sakinah dalam hati kami.Bimbinglah kami ke jalan-Mu Ya Allah.. Bukakanlah segala pintu kebaikan dan kemuliaan buat kami.Payungilah kami dengan redha-Mu. Moga jiwa ini makin tabah.Kumohon agar segala yang Engkau berikan pada kami adalah yang terbaik untuk kami..NIKMAT yang engkau redhai...

No comments: