Tuesday, June 15, 2010

Aku..Saya..I..Ana..

Naper letak tajuk cmtu ek??Emmm..terlintas di fikiran..sebenarnya apa kata ganti diri terbaik untuk digunakan semasa menulis blog.

Dalam blog-blog terdahulu, banyak menggunakan 'aku'...Mungkin ada yang berikan persepsi, agak kasar menggunakan 'aku'..boleh jadi jugak..Tapi, pro nya..blog ni like our diary..so bila kiter meluahkan sesuatu dalam diari..lazimnya menggunakan aku..sebagai satu monolog. Bercerita dan berbicara seorang diri..meluahkan, berkongsi rasa dan ekspresikan perasaan..

If guna 'saya' plak, cm kita berdialog dgn orng lain..Seolah-olah kita sedang berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain...followers maybe..

'I'???samale tue..tapi tak minat sngt guna I.'Ana' plak..cm formal sngt..

So, decide utk kekalkan ganti diri 'aku'..coz dlm blog..aku sebenarnya bermonolog..bicara sorang2...Mencatat dlm diari..bezanya, diari ini tidak lagi bersifat P&C..boleh ditatap dan dibaca satu dunia.Sebenarnya, dalam pergaulan seharian, aku tak biasa gunakan 'aku' bila berbicara dengan teman-teman. Sesetengah org cakap, terasa lebih akrab if bahasakan 'aku'. But, not me...biler bercakap ngan sesaper..aku lebih senang bahasakan diri sbgai Tie or..saya.Masa kecik2 dulu, mak marah cakap guna aku..kasar, katanya.Dia suruh bahasakan nama or 'orghe' (kalau org Kedah plak chek la)

Allah plak menggunakan kata ganti diri Ana (Aku) dan Kami (Nahnu) di dalam Al-Quran.Mungkin ada yang tertanya2 dan keliru..kenapa tidak konsisten?Adakalanya Allah bahasakan diri Aku dan di waktu2 yang lain Kami..Non Muslim plak mungkin memutarkan belitkan perkara ini dengan mengatakan Allah itu banyak..

Actually, ada rahsia di sebalik penggunaan Aku dan Kami ini. Allah gunakan 'Aku' bagi menggambarkan keintimanNya. Sebagai cth, dalam satu ayat Allah berfirman yang bermaksud ":Apabila hamba bertanya tentangKu, maka sesungguhnya Aku ini dekat.."..Dalam keadaan yang ;lain, Allah menggunakan 'Aku' dalam sesuatu perkara yang menggambarkan kekuatan, kehebatan dan kekuasaan Allah.

Bagaimana dengan 'Kami' ?? Ini tidaklah menunjukkan Allah itu banyak seperti mana tuhan-tuhan agama lain. Allah gunakan 'Kami' dalam situasi yang membabitkan penglibatan pihak bersama. Cth, dalam persoalan pemberian rezeki, Allah gunakan 'Kami' menunjukkan Allah mengiktiraf sumbangan dan peranan hujan, malaikat dan makhluk2 lain..sebab itu Allah sebut dalam Al-Quran..Kami memberikan rezeki...

Ermm..sajer jer ..juz nak berkongsi..Aku rasa seronok dan puas andai dapat mencoret dan meluahkan perasaan di blog ini. Terkadang ..rasa lebih suka menggunaka pendekatan dakwah yang santai seperti ini..menyelitkan sedikit sebanyak tazkirah dalam apa-apa yang aku coretkan. But, my hubby cakap, better buat lebih proper..tazkirah yang lebih cantik dan sesuai..Aku memang ada web tazkirah sendiri..www.tazkirahsini.com..Masalahnya, kecendeerunagn tue lebih untuk menulis di blog, berbanding web..kenapa?? COz dlm web tue, bahasanya sedikit formal..compare dgn blog ni..semernya main cacamarba. Web lebih terfokus ..ada poitn & isi..Mcm blog ni..aku akan tulis suka2 hati, isi rojak2..bahasa tangkap muat jer..sempoi..

Bila nak tulis dkt web..kekadang tu, idea jd sedikit tepu..Dok fikirkan ayat2 yang sesuai.Kat blog ni senang..redah jer..Takperla..akan cuba improve..nk buat yang terbaik..akan sentiasa update web tu..sebagai salah satu medium dakwah..

Kalau org baca tulisan aku dlm blog ni,mungkin org akan ckp cm aku ni sdkt kasar..yer ker??actually, biasalah, bila bermonolog..suker2 ati jer ckp..bhsa tunggang langgang..tp lahiriahnya...insya Allah, you all dapati aku ni bukan cmtue..bagi yang dah pernah face to face..mungkin u all blh describe cmner perwatakan aku..setakat ni..hubby ler yg ada bgtau..my character ni cmner..Terpulang pada penilaian masing-masing..yang penting..aku akan sentiasa cuba menjadi insan yang baik..Insya Allah...

2 comments:

Gopal Manikam said...

Salam.. Kalau kita berdoa dan berkomunikasi dengan Allah, kita gunakan istilah 'Aku" juga ti. Saya tu kata dasarnya adalah Sahaya = hamba. Adaptasi penggunaan Aku di kelantan dengan malaysia sedikit berbeza. Tp penggunaan aku sebagai medium yang lebih dekat dengan pembaca, kalau penggunaan saya akan ada gap yg agak besar dan kurang mesra.

imtiyaz said...

yup..betul tu Aiman..Aku menunjukkan intimasi @ keakraban..