Sunday, June 13, 2010

Apa Ada Pada Nama??



Malam ni, tak tau nak tulis apa..no idea..tapi rasa betul-betul boring..hubby dok tengok bola.Tak tahu kenapa, perasaan tetiba jer rasa lain macam.Tak sedap ati plak..Masa on da way balik umah tadi, ada accident kt Meru.Itu yang rasa seriau sket..Harap-harap pemandu & penumpangnya selamatla..Ya Allah, kau selamatkanlah mereka..

Malam ni gi jalan2 rumah abang kt Subang. Sajer2..lama dah tk gi sana.Nk gi tengok anak2 sedara.Yang bestnyer, ada twin ..kelakarnya,both of them betul2 seiras.Terlalu sukar untuk dibezakan.Sampai sekarang, aku masih belum cam..mana satu Angah & Achik.Diorang dah Standard 1.Yang membezakan, sorang tue ada tahi lalat kat hidung.Body sama..rambut pun sama..Subhanallah..hebatnya Allah.Kerdilnya aku.Selalu confius.Asma' pun keliru..samapi dia cakap.."ummi, samalah"...Nama twin tue, aku yang kasik..sorang nama Syed Mohd Adri Shah and sorang lagi Syed Mohd Adli Shah..

Actually ada sejarah di sebalik nama tu.Abang mintak tolong carikan nama yang ringkas tapi punya maksud yang elok.So, aku suggestkan nama tu..Adri=saya tahu, Adli = keadilanku..Shah plak???heheh..itu sempena nama my hubby..Wan Ahmad Fadhli Shah..Mengabadikan namanya sebagai kenangan..masa tu, kitorang baru kawan2 jer..tk serius lagi..tapi, almaklumlah..dia lelaki pertama yang aku kenal..so nama dier tu ada value sket untuk aku at that time..

Berbicara tentang nama ni, actually aku ada suka satu nama..masa sekolah dulu, aku betul2 suka nama Iqbal Asyraf..Tak tahu kenapa, tapi ..bagi aku, nama itu cukup indah..sedap didengar..dan unik..Tak pernah jumpa orang yang ada kombinasi dua nama tersebut..Selalunya..nama Asyraf sajer or Iqbal sahaja..susah sngt nk cari orng nama IQBAL ASYRAF..Pernah bercita-cita, one day, if aku ada anak lelaki..nak letak nama tue..

Akhirnya, kutemui jugak insan bernama Iqbal Asyraf ni..Pelik ke??Actually,insan bertuah yang menjadi pemilik nama istimewa ni, tak lain dan tak bukan..anak sedara aku...kakak mintak tolong kasik nama untuk anak dier yang baru lahir..so nama pertama yang terlintas dalam fikiranku...PUTERA MOHD IQBAL ASYRAF..& kakak plak setuju ngan nama tu..so , terus diabadikan buat anak sedara tercinta.Takperlah, dah rezeki dier dapat nama tu..anak aku besok2..kena cari nama lain la..Tapi, yang kelakarnya, anak sedara ni..tk boleh sebut nama dier sendiri.Masa kecik2, dulu..bila orang tanya nama aper, dia cakap Yash (refer to Asyraf).So, dah terbiasa dengan panggilan tu, semer orang skrng ni panggil dia Yash.Mak aku lagila kelakar, dia tak boleh sebut Yash..so, dia panggil cucu dier sorang ni dengan panggilan Yah Kamal (Kamal tu nama ayah dier)

Kalau nama pompuan plak, aku minat nama Imtiyaz..Dat's why my blog pun nama ni..& satu lagi, nama Akalili Khalida..ada maksud tu..tapi lupa plak.Nape nama anak taruk Asma'???Ermmm..alkisahnya..my hubby tk nak letak nama panjang2..dia nak yang ringkas coz my name panjang sngt..SHARIFAH FADYLAWATY..& nama dier lagi la panjang..WAN AHMAD FADHLI SHAH..sampai dua IC..nama anak, senang2 carik yang pendek..so, aku ler cadangkan..WAN ASMAA..ringkas..

Tetiba jer dok citer pasal nama..aku bukan aper, kekadang pening & pelik ngan orng2 kiter hari ni..teruja sangat taruk nama pelik2 kat anak.Panjang berjela2 nama..tp panggilnya ringkas..Along..Angah..Mamat..Satu lagi, parents suka sangat kasik gabungan nama ibu & ayah..walaupun nama tu tak dek maksud..& lagi parah, letak nama anak dengan gunakan nama artis pujaan..hehee..macam2 la manusia ni.Bukankah panggilan tu satu doa, so..panggillah anak dengan panggilan yang elok dan baik..Yang terbaik, panggillah anak dengan nama yang sebenar..coz, itulah yang akan dipanggil di hadapan Allah di hari akhirat nanti.

Buat ibu bapa, jangan memandang ringan persoalan ni..Nama adalah hak anak-anak..kena berikan nama yang baik pada mereka. Ada satu hadith menyebutkan, sebaik-baik nama adalah nama yang menyembah dan mensucikan Allah.Kalau ikut pandangan Al-Mawardi, beliau syaratkan nama yang baik tue mesti ada 3 perkara ; a) nama asas adalah nama orang2 yang soleh b) hurufnya pendek senang disebut c) sesuai dengan tuan punya nama..

Haa...moralnyer, aku cadangkan....pilihlah nama2 para Nabi, Rasul & para sahabat...kalau nama fantastic, bombastic & romantic..tp tkdek makna or makna tak elok pun..tak guna jugak.Sesetengah tu tk nak taruk nama2 nabi..alasannya, kolot..nk carik nama2 yang moden..ummm...macam2.Then, tk perlulah pilih nama yang panjang2..kesian kat anak..nanti dalam dewan exam, lenguh tangan nak tulis nama kt kertas jawapan..biar ringkas je..& boleh dipanggil dengan nama penuh.Itu lebih baik..Jangan nanti, sama mak aiii..Nur Damia Amna Qiesya ..panggilnyer, Nur je..membazir nama panjang2..&, biarlah nama tu sesuai dengan empunya diri..jangan le yang bombastic sngt..tapi kalau Solehah, Khairul Bariyyah, Khairunnisa'..itu bagusle..doa yang baik utk pemilik nama..

Dalam FB pun, ada application nk tahu makna di sebalik nama..ermmm,,,rasa yang tue cm tk leh caya..for fun ok ler..Nama aku plak..SHARIFAH tue adala maknanya..FADYLAWATY plak..rasa cm tkdek makna jer..But aku appreciate, parents dh kasik nama tu.Aperpun, dari dulu lagi,aku lebih senang dan selesa disapa SHARIFAH...nama belakang tu biarler..ada dlm IC jer.Masa keja tempat lama, suke2 jer diorang letak kat kad staf..FADYLA..eii tk suker ar..Kalau pergi bagi ceramah kt mana2..org slalu susah nk sebut my name..asyik tersasul sebut Fadliwaty..hehe dat' my hubby's name..Nama kami iras..Wajah pun seiras..orang tua2 cakap serasi & jodoh berpanjangan.Amiiinnn..Ada setengah tue cakap, suka nama aku..unique & modern..heheh, what everla..Tapi, sepanjang aku search dlm internet, tk pernah plak jumpa org yang nama sama cm aku...memang unik kot..

Ehhh..dh dekat pkl 1 pagi..apasal mata ni segar bugar lagi..ermm..musim2 gini suka ler tido lewat...(utk kaum2 Hawa jer)..Rasa tk puas lagi nk mencoret kt blog ni..Tak kisah, ada yg baca atau tidak..sekadar catatan sendirik..mana tau, besok2 dah tua..boleh tunjuk kat anak cucu..riwayat hidup aku..



No comments: