Sunday, June 13, 2010

Lelaki-lelaki Dalam Hidupku..

Sementara nk lelapkan mata..masih lagi nk mencoret..Bercerite pasal aper ek??Emmm...my dad??ok kot, coz tk pernah skali pun dlm FB or blog, aku citer pasal ayah..Bukan tak sayang, tp tak banyak citer..

Sebenarnya,ayah banyak simpan rahsia diri.Semer kisah hidup dia pun kami adik beradik banyak tahu dari mak.Mak & ayah lalui zaman kanak2 dan remaja bersama2..mereka sedara dekat.Mak cakap, ayah tu masa muda2 dulu..perit jugak hidup dier.Banyak kesusahan dan penderitaan yang dia tanggung.Tapi, ayah tk pernah nk citer ngan kami.

Perwatakan ayah, agak pendiam.Suka tersenyum..fizikal dier..kecik & kurus..paling menarik, mata ayah cm biru sket2..dier hensem.Walau sekarang usia dah melewati 70-an, masih ganteng..hhehe..still gagah perkasa.Kuat lagi berkebun.Walau pendiam, tapi kalau kena ngan topik yang dia suka, etc: pasal lembu, hahahaa..tk sempat ler kasi peluang kat orang lain..asyik dier je yang cakap.

Ada kisah sedih pasal ayah..Seingat aku, masa tu aku masih kat Nilam Puri.Ayah sakit tenat..koma hampir 3 minggu.Tak boleh nk citer perasaan kami masa tu.Masa sakit tu, ayah masuk wad..aku n kakak (K.liza) yang bergilir2 jaga ayah.Sakit yg cukup2 kritikal..sampai dah panggil org2 kampung baca Yaasin.Cuma, satu benda yang buatkan aku cukup2 respect kat ayah..masa dia sakit tenat tu, tk pernah sekalipun dia tinggalkan solat.Aku & kakak bergilir2 ambilkan wudhuk utk dier, then bisikkan kat telinga ayah..dh masuk waktu..time nk solat, kami semer akan dok sblh ayah..tunggu sampai ayah selesai.Kadang-kadang ada org kg yang datang ziarah, tk sedar ayah solat..diorang nk pegang n sembang ngan ayah..so, aku bgtaula..ayah tengah solat.Paling serius sakitnya, ayah solat guna isyarat mata jer..

Bila tengok org2 skrng ni senang2 jer tinggal solat,, aku rasa cukup2 sedih.Ambik mudah sngt sedangkan solat tu amalan pertama yang akan dihisab.If elok solatnya, maka insya Allah..eloklah amalan lain.But, if fasad (rosak) solatnya..na'uzubillah..terukla amalan lainnya.Anak2 pun kena tahu & fhm tanggungjawab.Bila parents sakit, kita yang kena tolong ambikkan wudhuk..bgtau masuk waktu solat..persiapkan parents utk solat..kesian, if anak2 tk fhm..dibiarkan aje mak ayah tk bersolat time sakit..andai ditakdirkan meninggal dalam keadaan cmtu??masya Allah, sedihnya..mengadap Allah sedang diri dibaluti dosa..

Ok, berbalik pada citer ayah..skrng ni, alhamdulillah dia masih sihat.Mak & ayah, kalau org tak tahu n tak biasa, mesti ingat diorang ni bergaduh.Apa taknyer, mak slalu kena cakap kuat2 ngan ayah..biasalah, dah lanjut usia, sedikit sebanyak dah ditarik nikmat pendengaran itu..Itu yg buatkan mak kena kuatkan sket volume bile bercakap ngan ayah..Tapi, sebenarnya, diorang tu sweet couple gk.Ayah suka usik2 mak, tp mak jenis pemalu & segan nk romantik2 dpn anak2..Aku & adik beradik lain cukup bahagia dan bertuah..menjadi anak Syed Abdullah & Tuan Embong..walau mereka berdua tidak berpendidikan, tetapi bagiku..mak & ayah sangat bijak..bijak dalam mendidik kami 10 beradik.Alhamdulillah, kami semer jadi orang..walau tk berjawatan besar, tp semer kami berjaya dididik dan dilentur dengan agama dan adab..

Selain ayah, lelaki dalam keluargaku terdiri dr 3 org abang..yang sulung..abang Ase (nama sbnr, syed khalid), abe usin (sayd hussain) & abe tah (syed patah)..ketiga2 abang aku ni berbeza karektor..

Abe Ase, banyak mewarisi fizikal ayah..Setakat ni, dia paling berjaya dalam keluarga.Memang genius dari kecik lagi.Banyak merantau ke luar negara.Dulu, kami adik beradik yang lain tk bgtu rapat dgn Abe Ase..mungkin faktor jarak..Namun, alhamdulillah..akhir2 ni Allah dah hubungkan kami kembali.Aku selalu bercita2 nak challenge Abe Ase..Especially dr segi akademik.Kalau blh, biarlah anak sulung dan bongsu berjaya..Orng luar ckp, Abe Ase hebat..tapi kami adik beradik tak tahu, sejauh mana kehebatan dia.Tak pernah tengok cmner dia di tempat kerja..Tapi aku yakin..dia memang hebat.

Abe Usin..sangat pendiam..terlalu banyak berkorban utk keluarga.Mak citer, dulu Abe Usin terpaksa beralah..bagi laluan pada Abe Ase & adik2 utk belajar..dia sendiri belaja sampai SRP je (sama level ngan PMR)..Dalam ramai2 adik beradik, Abe Usin agak susah..Diuji dengan anak yang ramai dan pendapatan tak banyak.Adakalanya, aku dapat rasakan Abe Usin sedikit inferior bila berada dalam kelompok adik beradik yang lain..Kami tidak pernah menyisihkan dia..namun mungkin agak kurang rapat, coz 8 daripada kami kat KL..hanya Abe Usin & Kak Loh (kakak n0.5) yang dok kt kampung..Takpelah, mungkin sekarang hidup Abe Usin agak susah, tapi siapa tahu..lepas2 ni Allah murahkan rezeki..

Abe Tah..karektor dia..ermmm....dia agak bijak jugak.Seorang yang berwawasan..Banyak perancangan.Proaktif..Bersistematik..Cukup kagum coz dia banyak gerakkan aktiviti kat Flat Seri Murni..pernah jadi pengerusi surau..sekarang agak sibuk menguruskan kelas komputer utk anak2 kt flat..ada harapan jadi YB ni.Memang berkebolehan & cukup prihatin dengan kebajikan orang sekeliling..cuma..satu je yang perlu improve..loghat Kelantan tu pekat sangat..hihii..

Aku sentiasa terkenangkan Arwah Tok Ku..Atuk yang cukup baik hati..terkenal dengan sikap pemurah dan caring pada semer orang, especially cucu2nya.Kehebatan Tok Ku, dia boleh ingat dan hafal semer nama cucu2 dia.Selalu pesan pada cucu..supaya jadi orng yang baik..& pada cucu pompuan..Tok Ku slalu pesan supaya taat pada suami..Tok Ku dijemput Illahi masa aku Form 3..Memang cukup terasa dengan pemergiannya..Atuk yang sangat disayangi dan disenangi cucu..

Saper lagi ek??Of course my beloved husband..Karektor dier cmner ye?Masa mula2 kenal dier..muka ala2 ustaz dan penyanyi kumpulan nasyid..innocent sangat.Pakai spek agak tebal..nmpk skema (aku memang suka yg speaky).Dia bijak..sejak kt Um Nilam Puri lagi..aku kt majmu'ah 2 , dia pulak majmu'ah 1(kelas pertama)..siap jadi ketua kelas lagi..n exco akademik persatuan mahasiswa kelantan.Memang cukup2 sesuai..Masih ingat lagi, dia mengajar extra class utk anak2 Kelantan..subjek Arab & Matematik..fuhh...terror..

Masa kt UM KL, dia masuk Palapes..hehehe tafenaf tu..Dalam sibuk training Palapes masih score First Class..Masa tu kami juz kwn gitu2 jer..coz satu fakulti & adakalanya satu kelas..seingat aku, dia pernah dapat anugerah student cemerlang Fakulti Syariah & Ekonomi..Aku??hehhe..pointer lebih rendah..hampir2 3.7 tapi tk sampaile..Dia grad dengan 3,83..excellent..memang tk boleh challenge ar..ulat buku katakan..aku plak..giler persatuan..pagi2 buta pun dok bermiting..ntah apa ntah..

Apa lagi karektor my hubby??Dia peramah..kontra ngan aku yg sedikit pendiam n pemalu..suka gelak..caring..especially kt our daughter.Kalau keluar makan mana2, mesti dia yg akan suapkan anak..Aku plak??akan suapkan dier..Dalam adik beradik dier..dia ni agak disenangi jgk..coz tk melawan cakap..obey sngt2..Compare ngan aku, my hubby lebih komited, teliti n berperancangan..dia yg slalu bantu aku programme kan my schedule..tmbh2 plak aku ni jenis tk begitu pandai nk urus masa..Kalau citer bab keja, memang bersungguh.Dah dapat anugerah cemerlang..n tahun ni patutnya dapat lgi..tp b'coz of sistem quota, dia dapat penghargaan jer..ok la tu(bak kata saida)

As husband, dia cukup memahami aku.Kami ni lebih kepada kawanla..banyak share citer..aku plak, apa2 mslh..tk akan share ngan kawan..hanya citer kt hubby & pd K.Liza.Mereka jer yg aku btl2 trust..dan selesa utk berkongsi..Slalu jadi penyejuk di kala hatiku berbahang.Dia yg slalu remind if aku tersasar bercakap psl orng..pesanan dier..sblm kita bercakap pasal org lain..better kita check & muhasabah diri sendiri..Itu yg aku suka...

Aikk..semer yg baik2 jer ke?Normal la, setiap manusia ada kekurangan dan kelemahan..Mcm aku ni, terlalu banyak kelemahan..sbb tu Allah jadikan dia jodohku..untuk tampung kelemahan aku.My hubby ni,satu yg aku cukup2 perasan, dia memang tk suka aku berleter atau cakap dengan nada suara tinggi.Alhamdulillah, bagus sebenarnya..kalau tk..biasalah, pompuan..non stop leterannnya..hatta isteri saidina Umar pun kuat berleter jgk..So, aku pun memang kena pandai2 bwk diri..Setakat ni..tk bnyk sngt kot berleter..hehehe..Adakalanya dia pun dikuasai perasaan marah jgk..Itu biasalah..normal bg setiap org..approach time tu yg penting..nk handle dia marah..jgn menjawab time tu..senyap jer..dia cepat reda..Kekurangan dan kelemahan dia tk bnyk...kelebihan dan kebaikan my hubby dah terlalu melimpah ruah utk tampung kekurangan itu..

Itulah lelaki2 yg plng hampir dlm hidup aku..Ayah,Atuk,Abang2 & husband..ex boyfriend???Sejujur dan seikhlasnya..my husband itulah lelaki pertama dalam hidup & insya Allah akan jadi yang terakhir.Dia kawan lelaki pertama..merangkap tunang dan suami..Aku dulu bersekolah pompuan..tk pernah bergaul dgn lelaki..masuk UM, hanya kenal kwn2 persatuan..tk lebih dr sekadar dlm persatuan..aku bukan jenis yang peramah..aku tk sembang or kwn sajer2 or suker2..Aku bukan type cmtu..

Mak pun memang marah aku kwn ngan budak2 lelaki.Ada skali tu,sorang kwn persatuan tepon..mak tanya.."hhaaa..tu ustaz mana tu?"..hehehe..Walaupun pernah bergelar Naib & Timbalan Presiden..tp aku rasa itu bukan tiket utk aku nk bergaul dgn semer orng..hakikatnya..masa blaja dulu..aku ni tersangat2la pendiam.Hanya peramah dengan org yg dh biasa..tp jgn salah fhm..bukan sombong.. Time keja baru ckp bnyk sket..

Naper tetiba jer cerita psl ni??sajer2..nk layan mata yg tk mengantuk ni..Moral of da story..di sisi seorang wanita, pasti ada lelaki..yang bersifat pelindung..pembakar semangat..pencetus inspirasi..Allah jadikan wanita daripada rusuk kaum Adam...Andai ditarik dengan kasar, nescaya ia akan patah..namun andai dibiarkan..nescaya ia akan bengkok..so..nk tarik rusuk tu..be carefull..sup gear box pun sedap nihh...(malam 2 mcm ni...merapu2 teringat kedai makan sup gear box machang plak..jgn marahh)

No comments: