Friday, May 28, 2010

Apa-apa aje...

Alhamdulillah, akhirnya berjaya jugak siapkan report AKNC.Setelah berhempas pulas selama hampir seminggu tepat jam 6.15 petang tadi, aku submit report tu pada K.Zu.Aku satu group ngan U.Khairia kena buat pasal kepimpinan. Nasib baik tk perlukan data & analisa sangat. Juz maklumat jer.Kira beruntung & rezekila dpt tajuk ni. Group lain, banyak lagi yg tk siap. Ada yg terpaksa datang ofis esok semata2 nk siapkan report ni. Seminggu bertapa dalam bilik gerakan kualiti ni, boleh jadi tepu otak..Padat sngt2..
Dalam masa yang sama, aku berjaya menyiapkan jadual PMI Staf bulan 6. Agak memeningkan coz ramai PPA yang bercuti & ada yg terlibat dgn Team Building Staf Baru CITU kt Terengganu. Pusing punya pusing, lastly dpt jugak susun agar tak bertembung dengan time cuti yg diorang apply.Pagi td plak, kena bg tazkirah kt Fak.Sains Komputer & Matematik. Alhamdulillah..selesai..walaupun preparation agak last minute.Terpaksa..kerja bertimbun2, and semernya PENTING & SEGERA.
Walau apapun, syukur dan lega sangat2 coz Allah telah membantu mempermudahkan urusanku. Paling penting, DIA telah anugerahkan pada aku ketenangan untuk menghadapi situasi genting ini sehingga mengizinkan aku menyempurnakannya dengan baik. Syukran Ya Allah. Susah utk aku describe kt sini, tp rasa lega sngt2..Walau di tengah kekalutan, Allah telah bantu aku..
Kekadang rasa serba salah.If ditulis takut ada yg tersalah anggap.Niat aku, ikhlas..aku mahu berkongsi. Buat sesaper yg dh biasa membaca Al-Mathurat, teruskan..buat secara istiqomah.Pada yg belum pernah baca, aku cadangkan amat baik sangat utk start baca wirid tu sebagai amalan harian.
Sedikit maklumat, Al-Mathurat adalah himpunan doa2 yg mathur drpd Al-Quran dan hadith Nabi, disusun oleh Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna. Doanya lengkap, meliputi banyak perkara dalam kehidupan kita.Amalkan setiap pagi dan petang..pada yang sibuk plak boleh curi-curi masa baca time lampu merah traffic light. Tk lama pun,kejap jer.Kelebihan dia cukup bnyk..aku tk akan ulas semernya..Cuma nk bgtau satu je..bila kita dh jadikan wirid dan zikir ni sbgai amalan, Insya Allah..segala urusan hidup kita akan dipermudahkan dan Allah kurniakan ketenangan dalam hati kita...yg tk boleh diceritakan kepada orang lain melainkan oleh empunya badan sahaja.
Pasni akan ada lebih banyak kerja2 yg menanti.Doa dan pintaku, semoga segalanya dipermudahkan Allah.Pergantungan dan tempat berpaut hanya pada DIA.
Coretan ini akan dibuat cacamarba..harap2 pd yang membaca, tidak pening..sajer je nk memeningkan anda..heheh..
Dua hari lepas, ada sorang student call.Aku tk brapa perasan yg mana satu.Tp drpd apa yg disampaikan, dia pernah 2@3 kali ikuti ceramah yg aku sampaikan kt Fak.Perakaunan & Fak.Sains Gunaan. Dia jemput attend satu program kt Kota Damansara.Dalam keadaan kalut siapkan report AKNC, aku bgtau secara baik, tk dpt penuhi jemputan tu.Tmbhn plak, susah nk pergi..kena mintak tlng husband..Dia siap offer nk tumpangkan aku.Mintak alamat rumah utk dtng jemput & pergi dgn kereta ayahnya. Terus-terang, aku tk nak sangka buruk...tp terlintas jgk di fikiran ni, naper dia beria2 nk jemput.Dia kata, kalau tkleh dtng mlm tu, dtngla Sabtu nanti..
Tkperlah, mungkin student tu ikhlas..utk sama2 berkongsi dalam pencarian ilmu.Tp agak susah jgk utk aku penuhi jemputan tersebut coz aku tk leh drive sndiri jauh2..kena minta tlng suami & aku fhm, hubby pun ada komitmen lain.
Malam td plak, ada sorang adik sms..katanya dia dpt nombor phone dr penanda buku CITU. Dia nk dptkn pndngan & nasihat tentang masalah yg dihadapi..Mungkin ini adalah rezeki dr Allah..mempertemukan kami melalui telefon.Walau tk pernah mengenali & bersua, skrng2nya aku rasa lega dan seronok coz dpt bantu berikan pndngan tentang mslh yg dihadapinya..
Tengah hari ni, my sis pinjam VIVA utk blk kg. Her car ada problem..Tk kisah pun..Aku tk berkira sngt psl kereta ni.ada gk yg dok pesan..jgn kasik keta lasak sngt.Bagi aku, semer tu tk jadik hal.Prinsip aku mudah, what u give, u get back.Buat baik & tk berkira ngan orang..Allah gantikan dgn yg lebih baik & DIA pun tk berkira2 ngan kita. Keta ker duit ker..rumah ker...itu semua perhiasan dunia..ia blh jd ujian atau wasilah utk kita dkt dgn DIA..Benda2 ni tk kekal, tk perlu terlalu berkira @ kedekut ngan org..mana tahu mungkin apa yg kita kerjakan dan infaq pd hari ni menjadi penghijab kita dgn api neraka...berbahagialah kiter..beruntunglah kita..Tp, amat malanglah kita if kereta, rumah dll kebendaan itu digunakan dgn cara yg tk betul dan dikhuatiri ianya menjadi alat utk kita menderhakai Allah.
Ok, berbalik pada citer keta..dh VIVA tkdek, aku tk pandai nk bwk WIRA husband w/pun auto gk..rasa cm lebar & besar plak..Husband plak td ada program Anugerah Khidmat Cemerlang..so, dlm kelam kabut tu, dia tk nk bwk keta..nanti jammed..so dia bwk motorlah.And..me???of course la..no choice..terpaksa jgk bersetuju utk membonceng hubby..kalau tk, cmner nk blk rumah..Hari ini dlm sejarah..buat pertama kalinya aku jd minah rempit..dr Shah Alam ke Meru..aduss...pnglmn pertama..rasa gayat seriau, takut & mcm2 ada..tk berhenti2 baca doa..kebas semacam plak tue..Tp ada gk part yg bestnyer???hehehe..dpt dok rapat2..rasa cm romantik semacam plak..Tp tkperlah..nk dok rapat2 pun..kami dah HALAL..those yg belum aqad tu..mohon utk elakkan berbonceng dgn gender berlainan..HARAM tue..sentuh2...
Hubby ckp, if ada rezeki aku sambung blaja kt ISTAC thn depan, maybe kena merempit jer..senang...elak jammed..tol pn jimat=minyak..Tp tkper..aku sukerr..
Mlm ni boring sngt2...anak & hubby awal dh tido..aku mls tido lg..esok kn public holiday..tkperla..Mlm Jumaat ni ada Forum Perdana Ehwal Islam..Aku tengok smbil layan FB..Ya Allah..terus-terang dr hati..aku benar2 takut andai Allah uji dengan sesuatu yg tk mampu aku tangani dan hadapi..Bila Allah kurniakan kita kefasihan lidah..ia adalah ujian..bukan utk dibanggakan..Allah berikan kita lidah yg fasih utk kita manfaatkan terhadap agama..Bukan utk mendapat pujian dan dianggap hebat oleh masyarakat..Kemayhuran jugak satu ujian..Dikenali dan disanjungi..of course la semer org suker..Tp, kena ingat..itu ujian jgk tu...
Aku mohon smg Allah berikan aku kekuatan utk terus istiqomah pd jalanMu.Rasa takut sngt2..bila tngok org yg ada background agama...bercakap hebat tentang agama...tetapi diri sendiri dilihat bertentangan..Bukanker aurat itu bkn skdr menutup rambut? Menjaga aurat bermakna kita memelihara keseluruhannya..Dlm Surah An-Nur..Allah perintahkan kaum wanita supaya labuhkan tudung..tutup dada..Bagaimana pula dengan tabarruj(berhias) dlm Islam? Bukankah Allah dan sebutkan dgn jelas,HARAM berhias utk org yg tk sepatutnya..sedih plak tngk..kening dicukur..pakai lipstik & eye shadow..Aku tkdek niat nk mempertikaikan penampilan org lain..sejujur & seikhlasnya aku akui..aku terlalu bnyk kekurangan dan kelemahan..aku sndiri bkn la org yg cukup baik..aku akui itu semer..Namun, terus-terang dr hati, aku cukup sedih bila org yg pakar dan tahu bnyk tentang agama tidak terjemahkan keindahan Islam itu melalui perlakuan dan tindakan sendiri..Semer ni boleh dtngkn a kekeliruan dan fitmah terhadap orang lain.
Aku mohon sngt2 supaya Allah tk uji aku dgn bentuk2 ujian sebegini..Mg aku diberi kekuatan utk terus istiqomah pd jalanMu.Tiada gunanya kemasyhuran dan dipandang hebat di mata manusia..andai Allah melihat kita sebagai zero..Bagi aku, biar kita hina di mata manusia..tetapi tinggi darjat di sisi Allah.Pelihara aku ya Allah..
Satu lagi nk citer...panggilan manja aku zmn sekolah & time kt UM..SUE-T.Sue coz anak bongsu & T diambil drpd Fadylawaty.Biler keja..kwn2 panggil TIE..cuma lately ni jer yg rasa klaka..kt UiTM Shah Alam.diorang panggil aku Pah, Sharifah,Sue-T,T..yg nk tergelak..PAH..heheh..whatever la kwn2..yg penting bahagia..Emmmm..skrng ni ada plak shawl nama SHARIFAH ek???hehehe..tk sangka..rupanya nama aku ni commercial jgk..Wahai keturunan SHARIFAH..ni kire berita baik ni..Betapa istimewanya kita,nama kita diabadikan sgbai nama tudung...hehehe..Harap2 shawl (selendang) ni hangat cm tudung Arianimla ek...
Mata aku dh rasa mengantuk n berat sngt2...Nak tido ler..esok bangkit awal solat Subuh..Rindunyer kt rumahMu..dh lama tk berkesempatan..Apalah dosa kami hingga tk sempat jejakkan kaki ke rumahMy lately ni..Beri kami kekuatan..seronok & damai sngt berada dlm masjid & majlis2 ilmu...
Bye..hrp tk pening baca coretan ni..Memang my hobby...tulis aper jer...hehheee..

No comments: