Wednesday, May 12, 2010

Bahaya Lidah...



Aku hanya insan biasa..punya hati dan perasaan..ada rasa marah, kecewa,sedih kecil hati..sama cm orang lain jugak..Naper?Adakah seorang ustazah tk leh ke punya emosi cmni?Ustazah pun manusia biasa jer..bukan robot atau mesin..Kita biasa jer..


Aku tk nafikan..hati aku ni memang cukup halus dan agak sensitif..Mungkin sebab fitrah aku cmni..Bukan nk angkat bakul..tp ikhlas..aku ni bukan jenis yang kasar..jiwa aku lembut..that's why naluri agak sensitif..Mungkin sbb anak bongsu kot..Aku jenis yg tk cakap kasar..so, bila org cakap kasar..aku akan mudah terasa..Husband pun ada ckp gk..aku ni bukan type pompuan yang kasar..jenis lembut dan pemalu..Hihiii..(bangganyer husband puji)


Apa yg nk aku citer kt sini..dalam rutin kerja aku ni..kadang2 aku terpaksa berdepan dengan karenah2 yg sedikit membuatkan aku tidak selesa. Sangka baik je la...Betul...perlu sentiasa sangka baik dan jaga hubungan dengan orang..itu yg aku dah dan akan sentiasa lakukan..aku akan sentiasa jaga hati orang..tk nk bagi orang sakit hati dengan aku..aku akan sentiasa jaga tutur kata dan percakapan aku..amat takut kalau mengguris hati orang lain..


Seboleh mungkin aku akan cuba bantu dan memuaskan hati semer orang. Cuma, smlm aku benar2 rasa kecil hati. Bila orang cm terburu2 minta aku bantu..aku hulurkan bantuan..Tp, kenapa perlu dibalas dengan kata-kata yang cukup tidak menyenangkan? Terasa mcm situasi dah jadi terbalik..Seolah2 aku yang menagih bantuan, walhal sebaliknya. Aku membantu..tambah2 bila cm terdesak sngt sampai hubungi aku selepas waktu kerja..Tk kisah, andai cakap elok2..Janganla ckp kasar..Terasa sedikit berkecil hati..


Tapi aku tk pandai nk marah..diam jer..dlm hati membuak2 perasaan tu..istighfar..& istighfar..sepanjang perjalanan balik umah tu..aku cuba tenangkan hati..tk nak marah..macam2 aku buat..tepon mak & kakak..baca ma'thurat...istighfar lagi..supaya reda emosi yg tk elok tue..jenis aku, aku tk kn share ngan kwn2 kt ofis. bukan per..dunia ni kecik jer..kiter citer kt org ni..dia akan sampaikan kt org tu..lgpun, tkt mengeruhkan hubungan..nk elak benda tu..


Habis2 tk leh thn..balik tue, aku luahkan kt hubby yg cukup memahami..Dia dh fhm perangai aku..Menangis jerlah..Berceriter tu, bukn bertujuan nk mengaibkan sesaper..hubby pn tk knl saper org tue..Juz nk berkongsi rasa..pendam lama2 boleh meletup..Baru rasa lega..


Moralnye..apa yg aku nk kongsikan di sini..lidah ni memang banyak bahananya..dlm buku Ihya'..panjang lebar Imam Ghazali ulas psl lidah ni...satu lg..cuba hormati perasaan orng lain..dgnr & open dgn pandangan orang..jgn slalu anggap kita yg terbaik..buang 'knowing all attitude'..lama2 org akan rasa fed-up jgk..if asyik nk menyalahkan & komplen org jer...Setiap kita ada klbhn msng2. Hargai siapa sajer org tu..


No comments: